Projektering av ny kalkbandgång
Drygt en månad efter att den 75 meter långa kalkbandgången totalförstördes i en brand, stod en ny och hållbar konstruktion redo för drift. Genom att återanvända kranbanebalkar från det rivna stångvalsverket och implementera innovativa lösningar kunde byggtiden förkortas avsevärt, allt för att möjliggöra snabb driftsättning och upprätthållen produktion. Samtidigt önskades förbättrad framkomlighet under bandgången då transporter med lastbil sker till och från intilliggande verksamhet. Därför utformades den nedre sektionen med en fackverksram, vilket tillät borttagning av tidigare stöd. Detta skapade därmed större frihet för transporter samt en förbättrad arbetsmiljö.
Efter att bandgången togs i drift kompletterades den successivt med gångbryggor och färdigställdes därefter med en inklädnad. Denna byggdes i moduler på marken, vilket möjliggjorde en smidig och effektiv lyft- och monteringsprocess.
Med denna flexibla och verksamhetsanpassade projektlösning har vi skapat en robust och framtidssäkrad struktur som bidrar till både kontinuitet och effektivitet.
Projektering av ny kranbana
I ett omfattande projekt har vi ersatt uttjänta kranbalkar med nya, där innovativa lösningar har implementerats för att optimera både hållbarhet och funktion. Den nya utformningen av balkar och upplag är särskilt framtagen för att ge längre livslängd och minska driftstörningar i den krävande miljö där balkarna används.
För hårt belastade kranbalkar är den genomsnittliga livslängden omkring 25 år. För att maximera hållbarheten och minimera risken för materialutmattning har vi noggrant utformat detaljer som lager och reaktionsstag för att undvika tvångskrafter och hålla lokala spänningsvariationer låga.
Vid bytet av kranbanan genomfördes exakta inmätningar för att säkerställa en precis installation, noggrant anpassad till den nästan 70 år gamla originalstommen. Arbetet inkluderade också nya underhållsbryggor och en grundlig översyn av befintliga pelare längs kranbanan, vilket omfattade riktning och stabilisering av skadade pelare med hjälp av specialanpassade riggar.
Genom denna precision motverkas skador från utmattning, vilket skapar en stabilare och mer hållbar konstruktion. Det minimerar framtida underhållsbehov och bidrar till en driftsäker miljö som uppfyller både dagens och framtidens höga krav på prestanda och hållbarhet.
Projektering av stålstomme Arctic Falls Testanläggning Indoor TWO
Under 2023 konstruerade vi stommen till Arctic Falls anläggning för inomhustester av däck på vinterväglag. Den 7600 kvm stora byggnaden är designad för att möjliggöra pålitliga och säkra tester under kontrollerade förhållanden, oavsett säsong.
Stommen består av cirka 100 ton stål, utformat för att säkerställa både hållbarhet och stabilitet samtidigt som den möjliggör bilkörning inomhus. Den långa konstruktionen och det kalla inomhusklimatet ställde höga krav på detaljarbetet för att hantera termisk expansion och kontraktion i stålet.
Projektering av försöksrigg för fullskaleprovning av trågbroar i betong
Den nya försöksriggen har utvecklats för att möjliggöra fullskaleprovning av trågbroar i betong, en brotyp som är vanlig längs malmbanan. Riggen ska användas både för statisk brottprovning och för utmattningsprovning, där målet är att analysera hur bron påverkas under ett mycket stort antal lastcykler. För teständamål har två trågbroar, vardera 7 meter långa, specialtillverkats och försetts med avancerad mätutrustning för noggrann uppföljning av resultat. Vid utmattningsprovningen förväntas brott inträffa först efter extremt många lastcykler, vilket också ställer höga krav på dimensioneringen av själva försöksriggen.
Rigg för småskalig provning av dammkonstruktioner
Storskalig skjuvapparat som möjliggör test av större stenpartiklar.
Kalibreringskammare för gruvsand.